SUPERKLINIK ®. Nordic Medicare | Nye standarder

SUPERKLINIK®. Nye standarder

Hos Nordic Medicare har vi påtaget os en stor og vigtig samfundsopgave ved at sikre lægedækning til alle. I snart tre år har Nordic Medicare haft et stort ansvar for de patienter i yderområderne af Danmark, hvor ingen andre privat praktiserende læger har ønsket at nedsætte sig. Vores ambition er ikke bare at sikre lægedækning. Vi ønsker at opbygge SUPERKLINIKKER og bryde med konventionel tankegang.

I år åbnede Nordic Medicare akut en ny lægeklinik op i Maribo på blot 5 dage, i Kalundborg gjorde vi det på 12 dage (som der kom en lille film ud af) og senest har vi åbnet en ny lægeklinik i Store Heddinge.

Hos Nordic Medicare har vi et erklæret mål om at bidrage til en bedre lægedækning i Danmark. Samtidig er Nordic Medicares ambition langt større end bare, at ”lukke et hul” og sikre lægedækning til alle i yderområderne af Danmark. Nordic Medicare forsøger løbende, at tilbyde sine patienter en helt anden service og kvalitet end, hvad der er set før inden for almen praksis. Det kan blandt andet nævnes, at vi er den første, og stadig eneste, lægeklinikaktør inden for almen praksis i Danmark som har telefonisk åben fra kl. 8:00-18:00 alle hverdage og fra kl. 8:00-13:00 lørdage og søndage. Ligeledes har vi fysisk åbent alle hverdage hele året og vi har altid åben for tilgang af nye patienter.

Endvidere sætter vi blandt andet nye standarder inden for efteruddannelse af personale på vores lægeklinikker, hvilket gør at vi kan give behandlinger af langt højere kvalitet.

Nordic Medicare har også udviklet et kvalitetssikringssystem til sundhedssektoren, hvor kandidaternes autorisationsforhold per automatik bliver undersøgt i Danmark, Sverige og Norge. Derfor vil det aldrig kunne ske for Nordic Medicare, at vi ansætter speciallæger eller sygeplejersker med skærpet tilsyn, fagligt påbud, virksomhedsindskrænkning, indskrænkning i ordinationsretten, uden gyldig autorisation, suspenderet autorisation eller med alvorlige klagesager. Vores kvalitetssikringssystem, ved navn NM-Alert, er et unikt system i forhold til at sikre patientsikkerheden både før og efter en rekruttering har fundet sted.

Vi vil blive ved med at forbedre kvalitet og serviceniveauet inden for almen praksis, og vi ser os selv som en permanent aktør på den lange bane, særligt for borgernes skyld.

Hos Nordic Medicare er vores ambition ligeledes at opbygge superklinikker med blandt andet maksimal tilgængelighed, konstant minimal ventetid, højeste kvalitet i behandlingerne og maksimal patientsikkerhed.

SuperKlinikker ®

Kære alle sammen

Borgere bør stadig bruge mundbind i sundhedsvæsenet, når der er øget risiko for smitte

Sundhedsstyrelsen er her til morgen kommet med nye anbefalinger om borgernes brug af mundbind i sundhedsvæsenet. Anbefalingerne gælder fra 14. juni 2021. Fremover anbefales brug af mundbind til patienter, der har symptomer, der kan være tegn på COVID-19, til alle der skal testes for COVID-19 og på enkelte steder på sygehuse og i almen praksis. Personalet i sundhedsvæsenet og ældreplejen kan tilsvarende fra mandag d. 14. juni gå tilbage til at anvende værnemidler i overensstemmelse med de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer.

Siden foråret 2020 har Sundhedsstyrelsen, i perioder med øget risiko for smittespredning, anbefalet at bruge mundbind i sundhedsvæsnet som en ekstra beskyttelse i situationer, hvor det ikke har været muligt at holde afstand. I december indførte regeringen desuden et krav om, at både personale og borgere skulle bære mundbind på offentligt tilgængelige steder, herunder i sundhedsvæsenet, på ældreområdet og på dele af socialområdet.

I den aktuelle situation, hvor der er høj vaccinationsdækning, lave smittetal og færre indlagte med COVID-19, er behovet for supplerende smitteforebyggende tiltag mindre. Derfor vurderer Sundhedsstyrelsen, at det nu er muligt at lempe på krav om brug af mundbind, herunder i sundhedsvæsenet. De nye anbefalinger følger Sundhedsstyrelsens netop offentliggjorte anbefalinger om lempelse af krav om mundbind i det offentlige rum.

Langt størstedelen af personer i øget risiko er blevet færdigvaccineret, og det gælder også en stor del af den øvrige befolkning og de ansatte i sundhedsvæsenet. Samtidig har vi god epidemikontrol. Derfor er det vurderet, at der ikke længere er grund til, at alle bærer mundbind overalt i sundhedsvæsenet, men at man kun gør det i situationer hvor der er en særlig risiko og det er meget vigtigt, at man fortsat følger de generelle anbefalinger for at undgå smitte.

Personalet i sundhedsvæsenet og ældreplejen kan fra mandag d. 14. juni 2021 gå tilbage til at anvende værnemidler i overensstemmelse med de gældende retningslinjer, der er beskrevet i de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer:

Følgende gælder fra 14. juni 2021

Borgere og patienter anbefales at bruge mundbind i følgende situationer:

• - når de skal testes for COVID-19
  • - hvis de har symptomer og bryder selvisolation fx for at komme til læge eller på sygehus
  • - ved ophold i venteværelser, da der kan være personer med luftvejssymptomer – det vil sige akutmodtagelse, akutklinik, almen praksis, vagtlæge og øre/næse/hals speciallægepraksis